کلاس ساکت

ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم

در میان وبگردی های روزانه و به دنبال ایده های بکر و جدید برای تدریس، به تصویری برخوردم که بسیار برام جالب بود و باعث شد که اقدام به پست این مطلب کنم.

نمی دونم شما در دوره ی تحصیلی تون با درس جغرافیا چقدر می تونستید(یا می تونید) ارتباط برقرار کنید ، اما باید اعتراف کنم که خودم هیچ وقت از این درس به قدر کافی لذت نبردم. مثلا خوب یادم هست که دلتا و جلگه و بعضی تعاریف از این قبیل را خوب درک نکردم و یا جایگاه استان های ایران یا همسایگان ایران را در نقشه یاد نگرفتم. شاید به این دلیل که روش های یادگیری در آن زمان بر مبنای حفظیات بود و من با حفظیات چندان رابطه ی دلچسبی نداشتم.

اما دیدن این تصویر راهکاری عملی برای یادگیری نقشه ی جغرافیایی پیش پایم گذاشت آن هم به صورت برجسته و با استفاده از سنگ هایی که در طبیعت به وفور یافت می شود.



ایده ی تدریس: دانش آموزان را گروه بندی کنید و به هر یک از گروه ها یک استان را واگذار کنید. از آن ها بخواهید سنگ هایی را در محیط پیدا کنند که شکلی شبیه نقشه ی جغرافیایی آن استان دارند. آن را با توجه به ویژگی های محیطی آن استان (کوهستانی ، جلگه ای و...) رنگ آمیزی کنند. مرکز استان را روی سنگ بنویسند یا با یکی از بناهای تاریخی یا کهن مشخص کنند(مثلا در استان خوزستان نماد چغازنبیل را رسم کنند یا تصویر پل معلق را بکشند) و... در آخر استان های را در کنار هم روی یک مقوای رنگی بچسبانید و نقشه ی سنگی ِ ایران را در کلاس نصب کنید. مطمئنا دانش آموزان از انجام این کار گروهی لذت خواهند برد.

* ایده ی این تدریس بسته به خلاقیت معلم می تواند دانش آموزان را بیشتر درگیر کند.

* روش بالا تنها یک پیشنهاد است و ممکن است نقص های زیادی داشته باشد.

* لطفا در صورت بروز مشکل در باز شدن صفحات وبلاگ یا قالب صفحات، اطلاع رسانی فرمایید.


برچسب‌ها: روش تدریس جغرافیا, روش تدریس نقشه ی ایران, ایده ی ساخت نقشه ی سنگی ایران, کاردستی و جغرافیا, کاردستی های علمی با سنگ, هنر و خلاقیت, تدریس جغرافی پایه سوم و چهارم و پنجم, کاربرد طبیعت در تدریس
نوشته شده در چهارشنبه 1391/06/01ساعت 12:9 توسط آموزگار ناشنوایان |
نمايش باکس نظرات
بستن باکس نظرات

یکی از خارق العاده ترین تجربیات زندگی رو از دست دادین اگه اینو از ابتدا تا انتها نبینین!!!
واقعا باید از سازنده هاش تشکر کرد این همه زحمت کشیدن، و همچنین از دانشمندانی که مطالبش رو کشف کردن.

روی تصویر کلیک کنید.

در صفحه اي كه باز مي شود اسكرول پايين تصوير را به سمت چپ و راست ببريد


برچسب‌ها: از ذره تا بیکران, تا ذره, کل دنیای قابل درک برای انسان تا سال 2012, مطالب علمی
نوشته شده در چهارشنبه 1391/04/07ساعت 1:58 توسط آموزگار ناشنوایان |
نمايش باکس نظرات
بستن باکس نظرات
امروز برای زنگ هنر تعدادی ریگ از اطراف مدرسه جمع اوری کردم و به کلاس بردم تا با رنگ انگشتی ریگ ها رو رنگ امیزی کنیم.

خیلی هیجان انگیز بود. بچه ها عاشق رنگ آمیزی هستند مخصوصا اگر مواد رنگی ، گواش یا رنگ انگشتی یا آبرنگ باشد. همه سر تا پامون رنگی شده بود و دست هامون هم این شکلی!


http://s2.picofile.com/file/7282973117/9.png

تصاویر رو در ادامه ی مطلب ببینید......


برچسب‌ها: نقاشی روی سنگ, کاردستی با سنگ برای کودکان, نقاشی با رنگ انگشتی, نقاشی برای کودکان, هنر و خلاقیت, کارگاه هنر, سنگ های تزیینی

ادامه مطلب

نوشته شده در یکشنبه 1390/11/16ساعت 16:17 توسط آموزگار ناشنوایان |
نمايش باکس نظرات
بستن باکس نظرات

کار با سنگ یکی از جالب ترین فعالیت هایی ست که همه ی افراد چه بزرگسال و چه کودک به آن علاقه نشان می دهند و این کاردستی ها عموما جنبه ی تزئینی دارند.

در این پست نه سری از کاردستی های سنگی را برای شما عزیزان قرار داده ام که امیدوارم مورد پسند شما خوبان واقع شود.

برای کار با سنگ به وسایل زیر نیازمندیم:

  • انواع سنگ ها با فرم های مختلف
  • رنگ گواش
  • قلمو
  • چشم عروسکی
  • سیم مفتول
  • نخ کنف
  • چوب خشک شده

  • سری اول کار با سنگ

    http://s2.picofile.com/file/7281767204/1_9.png


    http://s1.picofile.com/file/7281785585/1_17.png


    سری چهارم کار با سنگ

    http://s1.picofile.com/file/7281813331/1_35.png



    http://s1.picofile.com/file/7281899458/1_67.png


    برچسب‌ها: کاردستی با سنگ, نُه سری جدید و زیبای کاردستی با سنگ, کاردستی های ساده و زیبا برای کودکان, کاردستی با وسایل دور ریختنی, کاردستی ساده و زیبا, هنر و خلاقیت, کار با وسایل دور ریختنی, تزئینات خانه
    نوشته شده در شنبه 1390/11/15ساعت 21:48 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    نوشته شده در جمعه 1390/11/14ساعت 20:1 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات

    http://s2.picofile.com/file/7258339458/bache_haye_jangal.png

    راستش را بخواهید زنگ هنر نبود! امروز از 8 دانش اموز کلاسم سه نفر غایب بودند و امکان تدریس درس جدید برایم فراهم نبود! یه زنگ به انجام تمرینات پیک آدینه گذشت ، زنگ دوم هم به دیکته! زنگ سوم ورزش ، زنگ چهارم ریاضی تمرین کردیم و زنگ آخر هر چه فکر کردم چه فعالیتی انجام دهم که آن سه نفر ِ غایب متضرر نشوند چیزی جز هنر بذهنم نرسید...

    بنابراین دست بکار شدم و الگوی آماده ی صورتک ها رو پرینت گرفتم ( از اینجا می تونید صورتک ها رو دانلود کنید) و به هر کدوم از بچه هام صورتک یه جانور رو دادم و ازشون خواستم که اونها رو با هر رنگی که دلشون خواست رنگ آمیزی کنن...با ذوق و شوق زیاد هر کدوم به کار خودش مشغول بود وکلاس ساکتِ ساکت شده بود!

    http://s1.picofile.com/file/7258316020/1mask.png

    بقیه ی گزارش در ادامه ی مطلب....

    برچسب‌ها: کاردستی برای کودکان, کاردستی ساده و آسان, زنگ هنر برای کلاس اولی ها, ماسک و صورتک جانوران برای کودکان, اجرای نمایش کلاسی برای کودکان, دانلود صورتک های جانوران, نمایش و آموزش در کلاس های دبستانی

    ادامه مطلب

    نوشته شده در شنبه 1390/11/01ساعت 17:36 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    شاید بسیاری از معلمان و مربیان آموزشی با من هم عقیده باشند که گاهی با دیدن یک تصویر ، ممکن است ایده ای به ذهن متبادر شود که بتوان از آن در فرایند آموزشی بهره ای برد لذا از دیدن کلاس ها و وسایل کمک آموزشی و تصاویر آن ها در هر جا که باشد ، دریغ نمی کنند.

    بهمین منظور بارها و بارها وبلاگ ها ، وب سایت ها ، کلاس های همکاران ، کتابفروشی ها ، اسباب بازی فروش ها و حتی پارک ها را جست و جو کرده ام تا شاید بتوانم از آن ها ایده ای بگیرم که در بهتر شدن فرایند آموزش به من کمک کند.

    دیروز و امروز تصاویری را در حال جست و جو یافتم که بنظرم بسیار جالب آمد و از دیدن شان بسیار لذت بردم. البته نمی دانم این تصاویر مربوط به مهد کودک است یا مدرسه یا...؟ ولی می دانم که یک فضای آموزشی ست که خود دانش اموزان آن را شکل داده اند با همان ابتکارهای کودکانه شان!

    برای دیدن تصاویر بیشتر ، روی تصاویر زیر کلیک کنید.


    http://www.upsara.com/images/8ta939pmja594zk29gd7.jpg       http://www.upsara.com/images/qrwwk2zxf7hf2jj9rn3k.jpg

     

          http://www.upsara.com/images/82jrygrtdltf3cu07nqf.jpg         http://www.upsara.com/images/0qhrbwudkhxy5e3yd7u.jpg        


    برچسب‌ها: تزئینات کلاس, هنر و خلاقیت, آلبوم تصاویر, کاربرد علوم
    نوشته شده در پنجشنبه 1390/10/01ساعت 13:24 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    چند روز پیش که فعالیتی در خصوص حواس و کاربرد حواس را در کلاس اجرا کردیم ، بچه ها نسبت به آرایش میوه و پوست میوه علاقه ی زیادی از خود نشان دادند ولی به خاطر وقت اندک فرصت کار با میوه را نداشتیم.

    امروز زنگ هنر را مغتنم شمرده و از آن ها خواستم تا میوه های خود را به جای زنگ تفریح در زنگ هنر و همگی با هم بخورند و بعد با پوست میوه ها کارهای خلاقانه انجام دهند.

    بچه ها روش هایی را دیده بودند اما در انجام آن زیاد موفق نبودند. مثلا نمی توانستند یکسره و بدون انقطاع پوست نارنگی را به صورت نوار باریک و بلند جدا کنند و یا نمی توانسند سیب را به صورت 7 و 8 (فارسی) برش دهند و همه ی این کارها پس از برش دادن و خراب کردن نزدیک به 2 کیلو میوه ، بالاخره تمام شد.

    و بعد هم میوه هایی را که برششان خراب شده ، بطور جداگانه و با یک اشتهای کودکانه ی فوق العاده نوش جان کردند....جای همه ی شما خالی!

    تصاویری را که می بینید حاصل تلاش های دانش آموزان هنرمند من (البته با کمک من) است.


    http://www.upsara.com/images/k0uabg13092cmt3brnj7.jpg

    http://www.upsara.com/images/2peqp8isj4b3d24m31k.jpg


    http://www.upsara.com/images/65nue1hfkz2iytytoq.jpg


    برچسب‌ها: تزئینات میوه و غذاها, فعالیت کلاسی, آلبوم تصاویر, کاردستی با پوست میوه, کاردستی کودکان
    نوشته شده در سه شنبه 1390/09/08ساعت 17:0 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    http://www.upsara.com/images/rpuhipkytl4izmed3k6k.jpg


    شما تصور بفرمایید ، معلمی که از طعم گوجه فرنگی به شدت بدش می آید و هیچ گاه به آن (گوجه فرنگی خام) لب نزده بود ، امروز و با این فعالیت یک دل سیر گوجه فرنگی خام خورد و کلی هم لذت برد.
    این فعالیت مربوط به علوم تجربی پایه ی اول دبستان است که بسیار جالب و هیجان انگیز بود و در آخر به سیب و انار و پرتقال خوری منجر شد و برای خودش زنگ تفریحی شد حسابی... جای شما خالی!


    برچسب‌ها: فعالیت علوم اول دبستان, آلبوم تصاویر, مشاهده ی علمی گوجه فرنگی, علوم و زندگی, فعالیت کلاسی
    نوشته شده در یکشنبه 1390/08/01ساعت 21:43 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    ساعت 8 صبح:

    http://www.upsara.com/images/gqoz8519htdz6wgfj0ih.jpg


    http://www.upsara.com/images/73q9wuol40m0nqobxcs.jpg

    ساعت 11 :

    http://www.upsara.com/images/jkw1mayt6pavjrne8uk.jpg

    http://www.upsara.com/images/jhua10jrahzk57w9vhae.jpg

    ______________________________

    + بعد از این فعالیت که برای بچه ها بسیار جذاب بود ، دانش اموزانم با دقت بیشتری به سایه های خود نگاه می کردند و سایه ی خود را با ساعت های قبل مقایسه می کردند.


    برچسب‌ها: کاردبرد علوم در زندگی, طرح درس علوم اول دبستان, روش تدریس علوم اول دبستان, آشنایی با مفهموم سایه و تغییر بلندی سایه در ساعت ه, فعالیت کلاسی
    نوشته شده در سه شنبه 1390/07/26ساعت 21:45 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات

    خداى مهربان، به من دندان داده است. دندان هايم سفيدند، مثلِ مرواريد.

    من با دندا نهايم غذا را می جَوَم.

    دندا نهايم را دوست دارم و مواظب آنها هستم.

    چيزهاى سفت را با دندانم نمی شكنم.

    ماست و شير می خورم تا دندا نهايم محكم و سالم بمانند .

    چيزهاى خيلى سرد و خيلى گرم را با هم نمی خورم،
    تا دندا نهايم خراب نشوند.

    بعد از غذا مسواك می زنم، تا ريزه هاى غذا لاى دندان هايم نماند و دهانم تميز و خو شبو باشد.

    دندان من،

    من با تو مهربانم،

    قدر تو را می دانم.


    نوشته شده در یکشنبه 1390/05/23ساعت 19:41 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات

    http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQx7Pp53lqPiUz7h7seTilMVWiLpRdn3J8FVj0U8dBWhrdijPs&t=1


    بچه‌ها مي‌توانند در جريان بازي‌هاي روزانه خود مهارت‌هاي علمي را نيز بياموزند: مشاهده كردن، شناسايي كردن. البته براي پاسخ‌گويي به همه‌ي پرسش‌هاي آنان به فراگيري موضوع‌هاي گوناگون نياز نداريد. فقط كافي است در شور و شوق آنان براي كشف كردن شريك شويد، آنان را تشويق و ترغيب كنيد و كمك كنيد به ارزش فرايند يادگيري پي ببرند. در اين جا چند راهكار پيشنهاد مي‌شود كه در كنار چند آزمابش ساده و بسيار كم هزينه كنجكاوي طبيعي فرزندان شما را تقويت مي‌كنند.

    ادامه مطلب

    نوشته شده در چهارشنبه 1390/05/19ساعت 19:51 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    باتری میوه ای

    ابتدا باید یک میوه را برداشته و آن را با دستتان روی میز به آرامی بغلتانید تا محتویات درون میوه نرم و آبدار شود.وقتی میوه ی شما نرم شد میخ ها را با فاصله ی کمی از هم درون میوه وارد کنید، اما باید توجه داشته باشید که میخ ها نباید تا انتها وارد میوه شوند...


    ادامه مطلب

    نوشته شده در جمعه 1390/05/14ساعت 20:36 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    در این پست قصد دارم با هم و با یک آزمایش ساده میزان رسانایی(انتقال گرمای) چند نوع از مواد را بررسی کنیم!


    http://up.vatandownload.com/images/8upoj30zbrwm99t86rn.jpg

    ادامه مطلب

    نوشته شده در پنجشنبه 1390/05/06ساعت 23:39 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    اگر يک بچه دايناسور بوديد، زندگی شما چگونه بود؟ اگر در خانواده‌ی ماياسورا به دنيا می‌آمديد،  بچه ‌دايناسور خوش‌بختی بوديد !

    مهربان‌ترين دايناسور جهان

    .....ادامه ی مطلب ....


    ادامه مطلب

    نوشته شده در جمعه 1390/04/10ساعت 20:8 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    روز گذشته برای تدریس فصل سوم کتاب علوم که مربوط به جانوران است از پاورپوینتی که همکار عزیزم خوزمرگان 1 در اختیارم قرار داده بود استفاده کردم. این پاورپوینت بقدری برای دانش آموزان جذاب بود که حتی دانش آموز بیش فعالم نیز در کنار بقیه تصاویر را می دید و گاهی حرکت بعضی از جانوران را تقلید می کرد. به این ترتیب بچه ها بخوبی با جانوران و نحوه ی حرکتشان آشنا شدند. شما نیز می توانید این پاور پوینت را از اینجا دانلود کنید و از آن در کلاس تان استفاده کنید.

    چند هفته ای ست که فرصت نمی کنم پیک های آدینه را تایپ کرده و روی وب کلاس قرار دهم (که البته به معنای نداشتن پیک آدینه نیست و در این چند هفته از پیک های دوستان استفاده می کردم.) 

    پیک آدینه ی این هفته کمی با پیک های قبلی فرق دارد که امیدوارم بیشتر مورد پسند شما دوستان قرار گیرد.

    برای دیدن تصویر در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید.

    نوشته شده در چهارشنبه 1389/10/29ساعت 21:30 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    تا بحال گاز را با این آزمایش به بچه ها نشون دادید؟؟؟


    http://www.learningreviews.com/images/science_experiment.png


    خیلی ساده ست ، اینطور نیست؟؟؟


    نوشته شده در شنبه 1389/10/18ساعت 17:9 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    http://silent-class.persiangig.com/h5.jpg

    http://silent-class.persiangig.com/h6.jpg

    http://silent-class.persiangig.com/h7.jpg

    http://silent-class.persiangig.com/h8.jpg

    http://silent-class.persiangig.com/h9.jpg

    http://silent-class.persiangig.com/h10.jpg

    پ.ن : متاسفانه بعلت دسترسی یک انسان بیمار به مدیریت این وبلاگ قالب و تعدادی از لینک ها حذف گردیده است.

    بعدا نوشت: با کمی دقت و تامل در وبلاگ دوستان متجه شدم که خرابی قالب ها و دیگر تنظیمات وبلاگ از طرف بلاگفا می باشد.پی نوشت قبلی را با احترام خط می زنم....اما هنوز در مورد حذف لینک ها؟!!!


    نوشته شده در دوشنبه 1389/09/15ساعت 16:2 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات

    http://silent-class.persiangig.com/------.gif


    http://silent-class.persiangig.com/hasanhosein.gif



    http://silent-class.persiangig.com/dast-shostan.gif


    http://silent-class.persiangig.com/%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85%20-%20%D9%85%D8%B3%D9%88%D8%A7%DA%A9.gif



    http://silent-class.persiangig.com/salem-ghavi.gif

    نوشته شده در جمعه 1389/09/05ساعت 11:3 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    امروز طبق برنامه ، زنگ اول علوم داشتیم و طبق مطالب کتاب باید این فعالیت رو انجام می دادیم.



    به همین منظور با خودم سیب و پرتقال و خیار و سبزی و پیاز و لیمو و ... بردم. از خانم معلم هم یک چشم بند گرفته بودم و بلافاصله بعد از دیدن تکالیف بچه ها فعالیت رو شروع کردم. میوه و سبزیجات رو روی میز گذاشتم و مختصری درباره ی فعالیت توضیح دادم. بعد یک نفر رو داوطلبانه برای انجام فعالیت دعوت کردم که مریم اجازه گرفت و آمد تا چشمش را با چشم بند ، ببندم.

    سیب را برداشتم و دو نیم کردم و نزدیک بینی مریم بردم و چند ثانیه ای نگه داشتم. پره های بینیش را تکان تکانی داد و بعد که مطمئن شدم بویش رافهمیده ، سیب را سرجایش گذاشتم و چشم بند را از چشمان مریم برداشتم و گفتم بوی کدام یک از میوه ها بود. مریم هم با هیجان خاصی پرتقال را برداشت که بخورد!

    تازه متوجه شدم که توضیحاتم درباره ی فعالیت بسیار ناچیز و احتمالا غیرقابل فهم بوده! لذا از بچه ها خواستم کتاب های علوم شان رو باز کنند و فعالیت کتاب رو ببینند. بعد هم به بچه ها توضیح بیشتری دادم و رضا که کاملا متوجه نحوه ی اجرای فعالیت شده بود ، بلند شد و گفت چشمان من را ببند. فعالیت را انجام دادیم و رضا بسیار مسلط بوی میوه ها را از هم تشخیص میداد. یک به یک بچه ها را برای انجام فعالیت فراخواندم تا اینکه در آخر کار نوبت به من رسید و بایستی چشمانم را با چشم بند می بستم.

    من هم چشمانم را با چشم بند بستم و بچه ها هم کم لطفی نکردند و یک پیاز را به بینی من نزدیک کردند و بعد چشم بند را از چشمم برداشتند و من هم اَه اَه کنان به پیاز اشاره کردم و گفتم بوی پیاز بود!

    در آخر هم بینی را معرفی کرده و بچه ها را با حس بویای آشنا کردم. و بعد هم با بچه ها شروع کردیم به میوه خوردن....

    چشمتان روز بد نبیند. چنان کلاس را بوی گند پیاز گرفته بود که هر که وارد می شد از بوی پیاز خفه می شد. حالا شما تصور کنید توی این هیر و ویر بچه های مدرسه ی نشاط هم برای بازدید به کلاس ناشنوایان آمده بودند. به به! چه افتضاحی!

    تا آقای مدیر به من اطلاع دادند که قرار است بچه های دبستان نشاط برای بازدید به کلاس ما بیایند رفتم و در و پنجره ها رو باز کردم و پنکه رو روی آخرین درجه تنظیم کردم تا بوی بد کلاس پیش از ورود بچه ها رفع بشه که خدا رو شکر به خیر گذشت.

    اینجا می تونید گزارش بازدید بچه های دبستان نشاط رو بخونید.


    نوشته شده در یکشنبه 1389/07/18ساعت 16:4 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات


    ماهی کوچولو پیراهن پولکی به تن دارد.

    به به ! چه لباس قشنگی!




    به ادامه ی مطلب بروید.....


    شما دوستان و همکاران خوبم می توانید برای تدریس پوشش جانوران از روش فوق به همراه کاردستی استفاده کنید.


    ادامه مطلب

    نوشته شده در سه شنبه 1389/07/13ساعت 16:14 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات



    صفحه دوم فصل ما و اطراف ما ، درباره ی استفاده از حس شنوایی و کاربرد یکی از اعضای بدن به نام گوش هست که تدریس این درس برای بچه های ناشنوا که خود فاقد شنوایی هستند ، با روش موجود در کتاب قابل اجرا نبود لذا از وسایلی که صداهای متوسط و بلند تولید می کنند برای این درس استفاده کردم.



    از ساز دهنی ، بوق ، بلز و طبل در سایز های مختلف، لیوان های شیشه ای و ... برای تدریس این درس استفاده کردم و بازی های مختلفی را اجرا کردیم. اما بچه ها بخاطر تفاوت در میزان شنوایی بعضی صداها را می شنیدند و بعضی را نمی شنیدند ولی خوشحال بودم از اینکه می توانستند صدایی را بشنوند و بازی هایی را باهمین وسایل ترتیب دادیم  و در آخر مسابقه گذاشتیم.

    دونفر از بچه ها مسئول تولید صدا بودند و بقیه ی بچه ها پشت به آن دو نفر می ایستادند و بعد از تولید صدا برمی گشتند و می گفتند که صدای تولید شده مربوط به کدام وسیله بود و یکی یکی از مسابقه حذف می شدند.

    در نهایت گوش را به عنوان یکی از اعضای بدن ، و وظیفه ی آن را تشخیص صداهای مختلف معرفی کردم.


    نوشته شده در یکشنبه 1389/07/11ساعت 15:45 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات



    امروز کلاس ما مهمون بچه های نابینا و خانم معلم شون بود. اتفاقا زنگی بود که ما درس شیرین علوم رو داشتیم و رار بود با هم بازی کنیم. بازی ببین و بگو!

    اولش من این بازی رو مثلا به زبان اشاره به بچه ها یاد دادم و این بازی رو تکرار کردم اما بعدش متوجه شدم که بچه ها هنوز بازی رو یاد نگرفتن. بعدش به خانوم معلم گفتم بیا یک بار این بازی رو من و شما اجرا کنیم ، تا بچه ها ببینن و متوجه بازی بشن!

    بعد وسایل روی میز رو نگاه کردم و به خاطر سپردم و رو به در کلاس ایستادم و خانوم معلم و بچه ها داشتن وسایل رو جا به جا می کردن. من هم همین طور که پشت به بچه ها ایستاده بودم به خانوم معلم سفارش کردم که تغییر ساده ای بدن که من متوجه بشم وگرنه جلوی بچه ها خیلی ضایع میشم.  بعدش منو صدا کردند و رو به میز ایستادم و با راهنمایی خانوم معلم متوجه تغییر شدم. نمی دونید بچه ها وقتی می دیدن که من دارنم دنبال تغییر می گردم چه ذوقی می کردند و چطوری می خندیدند. بعدش که با یاری خانوم معلم و بچه ها متوجه تغییر شدم نوبت خانوم معلم بود که چشاشو ببنده و خلاصه کلاس خیلی پر هیجانی بود....

    بعدش دوباره بچه ها رو یکی یکی صدا کردم و این بازی رو اجرا کردیم...

    احساس کردم برای تنوع هم که شده هر چند وقت یکبار خوبه که کلاسمون رو ادغام کنیم. به من و بچه های کلاسم که خیلی خوش گذشت، خانم معلم رو نمی دونم....



    نوشته شده در سه شنبه 1389/07/06ساعت 17:50 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    وقتی شما عمل دم را انجام می‌دهید، ماهیچه‌ها سبب می‌شوند قفسه‌ی سینه منبسط شود. انبساط قفسه‌ی سینه ریه‌ها را به همین كار وامی‌دارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، هوا به درون ریه‌ها كشیده می‌شود.

    ماكتی برای نشان دادن این حالت بسازید.


    ماكت ریه‌ها



    ادامه مطلب

    نوشته شده در چهارشنبه 1389/06/31ساعت 14:23 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات


    روش های پیشنهادی و تصاویر مربوط به فصل ششم را در ادامه ی مطلب ببینید...

    ادامه مطلب

    نوشته شده در سه شنبه 1389/06/30ساعت 17:51 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات


    همه ی بچه ها دوست دارند وسایل موجود در آزمایشگاه را به نوعی در خانه ی خود داشته باشند و از آنها استفاده کنند. یکی از محبوبترین وسایل آزمایشگاهی که همه ی ما به آن علاقه داریم ، میکروسکوپ است.

    حتما شما هم مثل من دوست داشتید با وسایل دور ریختنی موجود در خانه ، یک وسیله ی مفید بسازید. امروز می خواهم با چند وسیله ی دور ریختنی یک میکروسکوپ بسازم.

    وسایل مورد نیاز:...

    برای مشاهده ی مراحل کار به ادامه ی مطلب بروید


    ادامه مطلب

    نوشته شده در چهارشنبه 1389/06/24ساعت 13:55 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات


    برای این که دندان هایت مثل برف سفید شود.



    برای این که مزه ی غذاهای خوشمزه را بهتر بفهمی.



    برای این که میکروب های ناقلا ، لای دندان هایت خانه نکنند.

    برای این که دهانت مثل گل خوشبو باشد.


    حالا بگو ببینم ! دوست داری مسواک بزنی یا نه؟


    تصویرگر: سام سلماسی

    نوشته شده در دوشنبه 1389/06/22ساعت 9:56 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات


    همه ی ما  و آنهایی که در شهر های بزرگ زندگی می کنند با پدیده ی مه دود حتما مواجه شده اند . در شهر های بزرگ ، گاهی آلودگی هوا باعث ایجاد « مه دود » می شود. مه دود برای انسان ها خطرناک است.

    آیا می دانید مه دود چگونه پدید می آید؟!! آیا تا به حال شما مه دود ساخته اید؟!

    در ادامه ی مطلب با یک فعالیت ساده متوجه خواهید شد که چگونه مه دود ساخته می شود...


    ادامه مطلب

    نوشته شده در پنجشنبه 1389/06/18ساعت 10:16 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات

      گاز توليد كنيد!

    تولید گاز  1) هدف‌

      2) آن‌چه نياز داريد

      3) آن‌چه بايد انجام دهيد

      4) آن‌چه رخ مي‌دهد

      5) نكته‌هايي براي والدين و معلمان 

      هدف‌

      تجزيه‌ي آب( H2O ) به اكسيژن و هيدروژن



    در ادامه ی مطلب مراحل اجرای آزمایش را بخوانید...


    ادامه مطلب

    نوشته شده در سه شنبه 1389/06/16ساعت 22:11 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    طیف سنج چیست؟

    طیف‌سنج وسیله‌ای است که به ما توانایی شناخت نور را می‌دهد. این وسیله نور را دریافت کرده و آن را به مولفه‌های رنگی تجزیه می‌کند. عناصر مختلف، وقتی برافروخته می‌شوند رنگ‌های مختلف تولید می‌کنند. ما می‌توانیم اجسام یا گازها را با گرم کردن روی شعله برافروخته کنیم. البته این کار را با عبور الکتریسیته از آن‌ها نیز می‌توان انجام داد. طیف‌سنج رنگ‌های نور را از هم تفکیک می‌کند و ما می‌توانیم به وسیله‌ی خطوط رنگی که در طیف‌سنج می‌بینیم عناطر را تشخیص دهیم.

    نور مهتابی
    نور مهتابی

    تصویر بالا به کمک طیف‌سنج دست‌ساز گرفته شده‌است که در قسمت بعد ساخت آن را یاد می‌گیرید. شما در این تصویر، خط سبز درخشان، خط آبی-ارغوانی درخشان و خط نارنجی کم نوری را می‌بینید. این خطوط به ما می‌گویند که عنصر جیوه در حال تولید بخشی از نور است. این نور از لامپ فلوئورسنت تابش می‌شود. این لامپ‌ها با گرم کردن جیوه (تا حدی که برافروخته شوند) کار می‌کنند. نور آبی-ارغوانی که از جیوه تابش می‌شود ( و مقداری از نور نامرئی فرابنفش که ورای خط آبی-ارغوانی است) پس از برخورد به پوشش سفید رنگ فلوئورسنت (که روی سطح داخلی لامپ قرار دارد) باعث پرتوافشانی لامپ می‌شود و در نتیجه لامپ نور سفید تابش می‌کند

    روش ساخت طیف سنج را در ادامه ی مطلب دنبال کنید...


    ادامه مطلب

    نوشته شده در شنبه 1389/06/13ساعت 22:56 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات

    تصاویر و متن کامل درس + فعالیت پیشنهادی در ادامه ی مطلب

    ادامه مطلب

    نوشته شده در سه شنبه 1389/06/09ساعت 22:29 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    فصل اول کتاب علوم دوم ویژه ی شنوایی «رشد» است که دانش آموزان را با نشان دادن چرخه ی رشد انسان ، لوبیا و قورباغه با مفهوم انتزاعی رشد آشنا می کنند.

    داستان گفتن اگرچه برای دانش آموزان ناشنوا کار آسانی نیست اما اگر با تصویر همراه شود می تواند بسیار اثر بخش باشد.

    داستان زیر را با موضوع رشد پروانه دنبال کنید...

    پروانه‌ها از كجا مي‌آيند

    در ادامه ی مطلب این داستان تصویری را دنبال کنید...


    ادامه مطلب

    نوشته شده در جمعه 1389/05/29ساعت 19:8 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    پریسکوپ

    دوستان گلم

    فکر کنید در یک استادیوم نشسته اید و می خواهید بازی مورد علاقه ی خود را تماشا کنید اما جای شما خیلی مناسب نیست. شما می توانید یک پریسکوپ بسازید و در بازی بعدی به همراه خود ببرید.

    روش ساخت پریسکوپ در ادامه ی مطلب...

    ادامه مطلب

    نوشته شده در پنجشنبه 1389/05/28ساعت 17:29 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    نوشته شده در چهارشنبه 1389/05/27ساعت 19:35 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات


    امواج صوتی از ارتعاشات مولكول‌های گاز در هوا تشكیل می‌شوند. شما نمی‌‌توانید آن‌ها را ببینید. زیرا مولكولهای گاز بسیار كوچكند. ولی می‌توانید با تبدیل ارتعاشات نامرئی مولكول‌های هوا به ارتعاشات مرئی،‌ به صورت ریز موج‌های سطح یك مایع، آن‌را مشاهده نمایید. این دقیقا چیزی است كه در گوش اتفاق می‌افتد.

    وسایل مورد نیاز....

    ادامه مطلب

    نوشته شده در یکشنبه 1389/05/24ساعت 17:59 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
    http://aks98.com/images/s82w1r9lsts8g20v8b5.jpg







    نوشته شده در یکشنبه 1389/05/17ساعت 17:45 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات


    علوم دوم- محل زندگی جانوران



    روش های پیشنهادی ارائه درس محل زندگی جانوران در ادامه ی مطلب


    ادامه مطلب

    نوشته شده در دوشنبه 1389/04/28ساعت 15:0 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات

    هدف ها: انتظار می رود در فرایند آموزش این درس هر دانش آموز به هدف های زیر برسد:

    دانستنی ها و مهارت هانگرش ها
    1-بامشاهده ی گیاهان گل دار و نحوه تشکیل میوه نتیجه می گیرد که گل به میوه تبدیل می شود
    2-مشاهده کند که  دانه درون میوه تشکیل می شود و میوه ها را به چند دانه ای و یک دانه ای طبقه بندی کند.
    3-دانه ها را از نظر رنگ ، شکل و اندازه با یکدیگر مقایسه نماید و تفوت ها و شباهت های آن ها را بیان کند.
    4- دانه ها را به تک قسمتی و دو قسمتی طبقه بندی کند و با مقایسه ی دانه ها ی مختلف ، شباهت های آنها را نقاشی کند.
    5- به کمک نقاشی مراحل مختلف رشد دانه از خاک را نشان دهد.
    1-به مشاهده ی دقیق علاقمند شود.

    2- به کاشت ، حفظ و نگهداری گیاهان علاقه نشان دهد.

    3- نسبت به کار گروهی علاقمند شود.


    ارائه:




    شروع درس:
    از بچه بخواهید یک گل (آفتابگردان ، گل انار یا هر گل دیگر را باخود به کلاس بیاورند. در صورت امکان این فعالیت در محیطی مثل پارک یا حیاط مدرسه که گل و گیاه دارد انجام شود)
    از بچه ها بخواهید که گلی را که خود آورده اند به دقت نگاه کنند و اگر بین گل خود و دوستانشان شباهت هایی می بینند با آنها یک گروه تشکیل دهند.سپس هرکس آنچه درباره ی گل خود می داند ، به افراد گروه نیز بگوید.
    از بچه ها بپرسید  گل کدام گروه شبیه گل این صفحه است؟ از یکی دو نفر بخواهید درباره این صفحه هر چه می دانند برای کلاس بگویند.(نام، رنگ ، شکل ، تعداد گل برگهاو...)

    صفحه دوم: از هر گروه بخواهیدنام یک میوه را برای خود در نظر بگیرد و با همفکری با یکدیگر شکل میوه ی مورد نظر را بکشد، مثلا سیب، انار ، گیلاس و...
    پرسش: میوه ی شما قبل از تبدیل شدن به میوه چه شکلی بوده؟ به دانش آموزان فرصت دهید و از آنها بخواهید تصورات خود را با نقاشی نشان دهند(درست یا غلط بودن تصورات دانش آموزان مهم نیست، مهم ایجاد زمینه برای فکر کردن است) سپس از دانش آموزان بخواهید نقاشی هایشان را با گروه های دیگر رد وبدل کنند.
    پرسش: میوه ی کال (نارس)درخت قبلا چه شکلی بوده است؟ (گل یا شکوفه)
    میوه ی کال بعدا به چه شکلی در می آید؟ (میوه ی رسیده)
    گل بعد از تبدیل شدن به میوه به چه شکلی در می آید؟ (خشک می شود یا از بین می رود؟)
    چه میوه هایی را می شناسید؟
    آیا می دانید این میوه ها چگونه به وجود می آیند؟(انتظار ما از دانش آموزان ، پاسخ درست به سوالات نیست بلکه آنها را به مشاهده ی دقیق در طبیعت ترغیب می کنیم)
    در پایان فعالیت دانش آموز نتیجه می گیرد که گل میوه را به وجود می آورد.
    فعالیت منزل: از دانش آموزان بخواهید که در منزل با کاغذهای رنگی یا بریده های روز نامه یا تکه پارچه های اضافی یا ترکیب با نقاشی یکی از مراحل رشد گیاه را تا رسیدن به میوه نشان دهند(هدف تقویت پرورش توانایی به تصویر در آوردن ذهنیت هاست نه آموزش مفهوم خاص)

    از افراد گروه بخواهید که هر کدام یک یا چند نوع میوه با خود به کلاس بیاورند.
    جدول این صفحه را بر روی تبلو رسم کنید و از آنها بخواهید که شکل جدول را در دفتر علوم خود بکشند.
    به بچه ها بگویید فعالیت این صفحه را بخوانند و جدول گروه خود را کامل کنند. با حضور در گروه ها ببینیدآیا می تونند میوه ها را از وسط نصف کنند؟دانه های داخل میوه را به خوبی مشاهده می کنند؟ جدول را به درستی کامل می کنند؟فرصت فعالیت به یکدیگر را می دهند؟
    از یک گروه بخواهید با توجه به فعالیتی که انجام دادند نتیجه ی فعالیت خود را بر روی تخته بنویسند و سپس گروه های دیگر نام میوه ها و تعداد دانه هایی را که نامشان در جدول این گروه نوشته نشده است را به آن اضافه کنند.
    زبان آموزی: از گروه ها بخواهید تا با مشورت هم با کلمات «دانه» و «میوه» جمله ای معنادار بنویسند و شما جملات را بر روی تابلو بنویسید سپس شما چند جمله ی ناتمام مشابه نمونه ی زیر بر روی تخته ی کلاس بنویسید و از دانش آموزان بخواهید آنها را کامل کنند.
    _میوه ، .... را در درون خود نگه می دارد.
    _همه ی دانه ها .... میوه قرار دارند.
    دانش اموزان در پایان نتیجه گیری می کنند که «میوه، دانه ها را در خود نگه می دارد.»
    برای پرورش خلاقیت :از  هر دانش آموز بخواهید میوه ی مورد علاقه ی خود را انتخاب کند، سپس از همه در خواست کنید که ضمن بستن چشم های خود ، سرشان را بر روی دست هایشان در روی میز قرار دهند ، آن گاه شما با صدای آرام و شمرده ، بخواهید که خصوصیات میوه ی خود را به یاد آورند. سپس از آنها بخواهید تا به درون میوه ی خود بروند و به جای هسته و یا دانه ی میوه قرار بگیرند و احساس کنند که دانه یا هسته شده اند. مکث کنید و به آن ها بگویید فکر کنند که میوه ی آن ها نابود شده است. بعد از چند دقیقه بگویید چشم های خود را باز کنند و احساس شان را درباره ی اگر این میوه نبود دچار چه مشکلی می شدند بیان کنند.(این تنها یک فعالیت پیشنهادی برای پرورش خلاقیت و قدرت تخیل است)

    صفحه چهارم: هردانش آموز 3 تا 5 نوع دانه و از هر کدام 10 عدد به کلاس بیاورد.
    گروه های 2 تا 3 نفری تشکیل داده و سپس دانه هایی را که با خود آورده اند با هم مخلوط کنند آنگاه مراحل 1- 2 و 3 این صفحه را انجام دهند.(آنها را آزاد بگذارید تا به هر روشی که می توانند دانه ها راطبقه بندی کنند) با حضور در گروه ها فعالیت آن ها را مورد مشاهده قرار دهید(توجه کنید که تبادل نظر در گروه صورت بگیرد)
    پرسش: طبقه بندی گروه شما چه تفاوتی با بقیه ی گروه ها دارد؟
    فایده ی طبقه بندی چیست؟(هدف دریافت پاسخ معینی نیست . شما هر پاسخ منطقی را بپذیرید) در صورت نیاز با پرسش های مناسب آنها را هدایت کنید تا به درستی طبقه بندی کنند.



    دو روز قبل از دانش آموزان بخواهید که 5 یا 6 دانه & مانند لوبیا یا نخود لای پارچه ی خیس قرار دهند. (لازم است از قبل محیط مناسبی در کلاس فراهم کنید تا دانش آموزان در پایان هر مرحله ی فعالیت ، لیوان خود را به همراه دانه ی لوبیا برای مرحله ی بعد و مشاهده ی مستمر در آنجا قرار دهند.)

    از دانش آموزان بخواهید فعالیت این صفحه را طبق متن انجام دهند. این فرصت را فراهم آورید تا خودشان متن را در گروهبخوانند و تصمیم بگیرند که چگونه آن را انجام دهند؟( حضور شما و مشاهده ی فعالیت گروه ها و هدایت غیر مستقیم شما فراموش نشود)

    انتظار می رود که دانش اموزان پس از مشاهده ی دانه ها و توجه به صحبت های یکدیگر بتوانند نتیجه گیری کنند که دانه های آنها دارای قسمت های مشابهی است. از آن ها بخواهید سه قسمت را به میل خود نام گذاری کنند و شما هم می توانید نم هایی را که دانشمندان بر این سه قسمت (پوسته& گیاهک ، غذای گیاه) گذاشته اند را بیان کنید.
    از دانش آموزان بپرسید «آیا می توان گفت که همه ی دانه ها این سه قسمت را دارند؟»از آنها بخواهید که با خیس کردن دانه های مختلف پسخ را در عمل مشاهده کنند.
    پرسش : اگر دانه نبود چه می شد؟(هدف رسیدن به ین نتیجه است که اگر دانه نبود هیچ گیاه جدیدی به وجود نمی آمد)

    تلفیق با زبان آموزی: کلماتی مانند : دانه ، لوبیا ، گیاه لوبیا ، خاک و... را بر روی تخته ی کلاس بنویسید و از دانش آموزان بخواهید به صورت گروهی برای هر کلمه یک جمله بنویسند.

    صفحه ی آخر این درس: از هر دانش آموز بخواهید تا به تصویر این صفحه ی کتاب توجه کندو آن را به ترتیب شماره گذاری کند. به آن ها چند دقیقه فرصت دهید تا درباره ی داستان این تصاویر به تنهایی فکر کنند.

    تلفیق با هنر و زبان آموزی: دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کنید و از آن ها بخواهید که به دو سوال زیر پاسخ دهند:
    1- اگر جای یک گیاه بودید، دوست داشتید دیگران چگونه از شما مراقبت کنند؟
    2- اگر به جای یک دانه بودید، دوست داشتید دیگران چگونه از شما مراقبت کنند؟
    (دانش آموزان می توانند پاسخ ها را به صورت نقاشی ارائه دهند)



    روش های تدریس پیشنهادی در ادامه مطلب :

    ادامه مطلب

    نوشته شده در دوشنبه 1389/03/31ساعت 15:18 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات
     

    حدود دو هفته بود که در به در دنبال مورچه می گشتیم تا آزمایش مربوط به درس علوم را که راجع به حرکت وسکون بود انجام دهیم. از دانش آموزان کلاس گرفته تا همکاران همگی درخانه و مدرسه  به دنبال مورچه بودند و متاسفانه پیدا نشد که نشد! البته هیچ کس هم انتظار نداشت که مورچه ها خواب زمستانی را رها کرده و به خاطر درس علوم ما در باغچه خانه ومدرسه و کوچه وخیابان قدم بزنند......ولی خوب وظیفه ما بود که بگردیم.

    دیروز صبح زود وقتی از خانه به مدرسه می رفتم تصمیم گرفته بودم که از خیر این آزمایش ومورچه بگذرم و با روش ها و وسایل دیگر درس را تمام کنم. در سرویس با همکاران می گفتیم ومی خندیدیم که یکباره چشم همکارمان افتاد به یک مورچه که البته آنقدر کوچک بود که  با چشم مسلح قابل دیدن نبود و عجیب بود که چشم های همکار من در اوج خواب آلودگی آن را دید و با تعجب زیاد به من نگاهی کرد وگفت : مورچه!!!!!!!

    آن قدر خوشحال بودم وپیش خودم می گفتم این مورچه را خداوند برایم از آسمان فرستاده وگرنه این مورچه در این فصل در سرویس ما چه می کند؟!!!

    خلاصه حدود 45 کیلومتر مانده بود تا به شادگان برسیم و من این مورچه بیچاره را 45 کیلومتر از این دست به آن دست هدایت می کردم تا در نرود وبه هر زوری بود به مدرسه رساندمش! اما....

    اما چشمتان روز بد نبیند همین که از سرویس پیاده شدیم و باد سرد به تن این مورچه بیچاره خورد، انگار که تازه یادش آمده بود که زمستان است و باید به خواب برود ، سرش را گذاشت و خوابید! هرچه تکانش دادیم ، فوت کردیم، بدو بدو بردیم پیش بخاری ، گفتیم گرما به تنش بخورد بلکه سر حال بیاید، بیدار نشد که نشد!

    زنگ اول من ودانش آموزانم سر کلاس تمام تلاشمان را کردیم که تکان بخورد، یه کمی دلش به رحم می آمد شاخک هایش را تکانی می داد ودوباره می خوابید وخلاصه نتیجه گرفتیم که

    " مورچه ها در زمستان ساکن و در بقیه فصول سال متحرکند!"

    با اینکه این آزمایش ما را به نتیجه دلخواه نرساند اما باعث شد که دانش آموزان کمی درباره زندگی مورچه ها وسایر حشرات بیشتر بدانند!!!!!

     

    نوشته شده در سه شنبه 1388/11/20ساعت 23:35 توسط آموزگار ناشنوایان |
    نمايش باکس نظرات
    بستن باکس نظرات